Friday, November 16, 2007

Tahniah Rakyat Malaysia-Azmin Ali


10 November 2007 menyaksikan lonjakan baru sokongan rakyat kepada agenda reformasi yang dipimpin oleh keADILan bersama PAS dan DAP serta NGOs yang progresif. "Gelombang kuning" disertai oleh lebih 100,000 rakyat Malaysia pelbagai kaum membanjiri Kuala Lumpur. Saya bangga dengan keberanian baru di kalangan rakyat Malaysia yang tidak gentar dengan ugutan Sang Penguasa yang rakus dan angkuh. Walaupun pelbagai bentuk amaran keras yang dikeluarkan oleh pihak polis termasuk Musa Hassan ekoran desakan 'berok Khairy' dan Abdullah Badawi, namun rakyat dari pelbagai pelusuk negara turun ke Kuala Lumpur untuk menzahirkan pernyataan keramat "enough is enough". Laungan slogan semangat baru "Ubah Sebelum Parah. Ubah Demi Maruah" mula berkemundang dengan nyaring dan meyakinkan; dalam lautan manusia yang cintakan keadilan dan kebenaran.
Ribuan anak-anak muda dan pelajar-pelajar universiti bangun dan mengharungi halangan dan sekatan polis dengan berani sehingga lebih 50,000 rakyat berjaya berhimpun secara aman di depan pintu besar Istana Negara untuk menyaksikan peristiwa bersejarah di mana pemimpin-pemimpin tertinggi yang diketuai oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim menyerahkan memorandum kepada Ke Bawah DYMM Seri Paduka Baginda YDP Agong. Delegasi ini turut disertai oleh YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS; YB Lim Kit Siang, Ustaz Nasharuddin Mat Isa, Tan Sri Khalid Ibrahim, Dr. Syed Azman, YB Teresa Kok, saya sendiri dan wakil BERSIH.

Memorandum yang dipersembahkan kepada Tuanku menuntut supaya pilihan raya di Malaysia ini dijalankan dengan adil dan bersih. SPR juga mesti diuruskan oleh pengurusan yang amanah, bertanggungjawab dan memiliki kredibiliti untuk menjamin keyakinan rakyat terhadap mereka dan institusi SPR yang bebas dari pengaruh pemerintah. Rakyat Malaysia menuntut supaya undi pos dihapuskan, penggunaan dakwat kekal ketika membuang undi dan daftar pemilih yang bersih.

keADILan telah membuktikan secara terperinci dan sistematik melalui SISMEP dan mengemukakan bukti-bukti yang sahih berhubung penipuan dan penyelewengan oleh SPR dalam mengendalikan pilihan raya di Malaysia.

Ratusan ribu rakyat melaungkan "Daulat Tuanku" sebagai menjunjung kasih di atas perkenan Tuanku untuk menerima dan mendengar rintihan rakyat mengenai kezaliman UMNO dan Barisan Nasional yang memperkudakan SPR untuk menjamin tali hayat politik demi kelangsungan kuasa politik mereka.

Sementara puluhan ribu rakyat yang lain terhalang di Masjid Jamek, Sogo Jalan Tuanku Abdul Rahman, Dataran Merdeka, Masjid Negara dan Central Market. Rakyat dikasari oleh pihak polis yang tidak berperikemanusiaan, diburu dengan gas pemedih mata, pintu masjid ditutup untuk jamaah, sistem komuter diarah oleh penguasa yang memiliki sifat kebinatangan untuk tidak berhenti di Stesen Masjid Jamek dan Stesen Central Market. Inikah pentadbiran Hadhari ? UMNO and BN have no respect for human dignity.

Namun, saya bangga dan bersyukur. Rakyat rebah dibelasah. Rakyat bangun dan terus lawan. Lawan Tetap Lawan !

Perhimpunan aman yang sama berlaku serentak di London dan juga Washington DC. Pelajar-pelajar Malaysia dan rakyat Malaysia di luar negara juga sudah berani menegur sikap dan dasar UMNO yang cukup jelik ! Sokongan solidariti dari perantauan menyegarkan harapan saya untuk masa depan Malaysia.

10 November 2007 adalah permulaan yang menjanjikan masa depan yang lebih sejahtera untuk rakyat Malaysia. We, Malaysians have evolved into brave souls with brave hearts ! Bravo to all !

Tahniah untuk rakyat Malaysia.

Azmin Ali.

No comments: