Monday, July 9, 2007

Semuanya kerana Azmin??

Saya tertarik membaca satu tajuk dalam akhbar Siasah yang menuding ke arah Azmin dalam setiap masalah yang berlaku dalam parti KeAdilan. Nalla kaitkan azmin, ezam kaitkan azmin. mengapa ya? Seolah-olah azmin lah Tok Dalang dalam setiap episod yang yang berlaku. Saya ingin menyorot kembali peristiwa yang berlaku dalam kongres di seremban baru-baru ini. Apabila tidak ada satupun tokoh cina yang menang jawatan ahli MPT, seorang rakan karib saya yang juga Naib Ketua AMK datang berjumpa saya dalam keadaan tergopoh gapah bertanyakan saya "Abg Din apa kita nak buat ni? kecoh nanti tak ada seorang pun keturunan cina yang menang MPT. Ini semua Azmin punya perancangan ni" kata beliau.

Saya terkedu. Takkan lah begitu sekali kerja Azmin, kata saya dalam hati. Azmin kan Ketua saya. saya tau la. Itu satu peristiwa yang saya alami. Banyak lagi . bukan itu sahaja yang mengaitkan Azmin. Kenapa selalu sangat kaitkan Azmin? Bukankah setiap keputusan itu sama ada dibuat oleh MPT atau ahli. Dalam soal pemilihan MPT, bukankah ahli yang berhak memilih? Bukan azmin yang buat pemilihan. Kita sebagai ahli lah yang memilih siapa yang kita hendak, siapa yang kita tak nak. Saya sendiri walaupun ada pelbagai "cai" dalam pemilihan tersebut tetapi saya memilih berdasarkan siapa yang boleh buat kerja. bukan berdasarkan kaum atau "cai" sangat.

Kepada yang selalu membuat tuduhan kepada azmin, fikirlah secara rasional. Betul azmin buka perfect 100%. Sebagai manusia beliau juga banyak kelemahan dan kesilapan. Tetapi meletakkan semua diatas bahu beliau adalah satu tindakan yang bodoh dan karut. Beliau juga banyak jasa dan pengorbanannya kepada parti. Fikirkanlah. Keluarga beliau berpecah, isteri dan anaknya pernah dikaitkan dalam kes DSAI, beliau dituduh dimahkamah atas dakwan memberi keterangan palsu, di tuduh dimahkamah atas pelbagai dakwaan dan sebagainya. Seperti juga yang lain-lainnya yang pernah berkorban atas nama parti. Tetapi adalah tidak adil sekiranya kita meletakkan semua yang berlaku atas perancangan dan "tangan-tangan tersembunyi Azmin".

Kalau ada pun, orang lain selain yang bernama azmin tak ada ke? saifuddin nasution merajuk dari parti bukan kerana azmin tetapi kerana bergaduh dengan ezam, Loakman Nor Adam lari dari parti kerana siapa? kerana Ezam. Rahman Osman (RO) bergaduh dengan Ezam bukan dengan azmin. Habis? semuanya azmin ke yang merosakkan parti ni?

Takkan termampu pun beliau nak kuasai semua. Berapa ramai ahli KeAdilan seluruh negara. Katakan 200,000 orang . boleh ke semua azmin nak kontrol?? Kalau semuanya kita kaitkan dengan azmin bermakna kita meletakkan diri ke tahap yang rendah kerana kita tak berupaya nak membuat pilihan dan keputusan sendiri , semuanya atas arahan dan kehendak azmin.
Saya sendiri sepanjang memegang jawatan ketua AMK bahagian, tidak pernah sesekali azmin mencampuri urusan saya sebagai ketua AMK bahagian atau memberi arahan kepada saya kecuali atas tugas-tugas rasmi parti.

Shaharudin Hj Abu Bakar
Naib Ketua Gombak

No comments: