Wednesday, July 11, 2007

Nafi keluar Keadilan: Wan Anies dituntut mohon maaf

Oleh Zulkifli Mohamed

Beberapa pemimpin Keadilan Terengganu yang dihubungi Malaysia Today, menuntut bekas Pemangku Ketua Angkatan Muda (KAM) negeri itu, Wan Anies Wan Adnan memohon maaf secara terbuka, kerana menfitnah kononnya mereka telah meninggalkan parti itu.

Malah ada antaranya akan mengambil tindakan undang-undang sekiranya beliau tidak berbuat demikian dalam tempoh terdekat.

Mohamad Jusoh, 56, berkata sebagai ahli seumur hidup Keadilan, mana mungkin beliau akan meninggalkan parti yang disertainya sejak awal penubuhan tahun 1999.

“Saya bayar yuran RM250.00 sebagai ahli seumur hidup, tidak mungkin saya akan meninggalkan parti yang saya sayangi ini. Dia (Wan Anies) sedang memecah-belah perpaduan parti,” tegasnya.

“Dia nak keluar parti, biarkan dialah, orang tak hairan,” jelasnya marah apabila dimaklumkan namanya tersenarai antara yang keluar parti seperti diumumkan Wan Anies.

Katanya pendiriannya masih teguh, bersama-sama Keadilan.

Menurut Mohamad, yang lebih dikenali sebagai Pok Jak, keluarnya Wan Anies lebih mengamankan parti, kerana bekas KAM itu suka melakukan kerja-kerja ‘mengarut’ dalam parti.

“Dia cuba mencari pengaruh, yang sememangnya dia tidak berpengaruh.”

Bekas Ketua Bahagian Kuala Terengganu, itu berkata sekiranya Wan Anies tidak memohon maaf secara terbuka, beliau akan pertimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Sementara itu Shamsuri Salleh, 30, turut menafikan sekeras-kerasnya beliau meninggalkan Keadilan, malah terkejut apabila namanya dikaitkan dengan kumpulan berkenaan.

Menurutnya, Wan Anies ada menghubunginya mengajak meninggalkan parti dan menyertai Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi (Gerak), yang dipengerusikan oleh Ezam Mohd Noor, bagaimanapun beliau menolaknya kerana masih sayangkan parti dan pemimpinnya.

“Lebih-lebih lagi saya adalah antara penaja AM Bahagian Setiu pada tahun 1999.”

Beliau yang juga Exco AM Negeri meminta Wan Anies menarik semula kenyataan itu dan memohon maaf secara terbuka.

Begitu juga, bekas Setiausaha Keadilan Hulu Terengganu Azmi Salleh, 45, turut meminta Wan Anies berbuat demikian.

“Saya adalah ahli Keadilan sejak tahun 1999, dan tetap komited dengan perjuangan parti. Saya minta Wan Anis tarik balik kenyataannya itu,” tegasnya.

Beliau bagaimanapun tidak mengetahui bagaimana namanya boleh tersenarai seperti diumumkan Wan Anies.

Malaysia Today gagal menghubungi beberapa individu lain dan akan mendapatkan komen Wan Anies berhubung perkara ini.

No comments: