Tuesday, June 5, 2007

Azmin dalam The Edge-Dipetik dari Blog Keadilan Parit Sulong


AZMIN Ali—salah seorang pemimpin yang mempertahan jawatan naib presiden di dalam Kongres Nasional Keadilan kali ke-3, di Seremban 26 Mei lalu—segera mendapat liputan sebuah majalah utama berbahasa Inggeris nasional. Dalam keluaran terbaru (Jun 2007), Off the Edge (OTE) mengangkat Azmin sebagai tokoh utama ditemuramah oleh Eddin Khoo dan Jason Tan.

Di dalam halaman tersebut, Azmin menyentuh beberapa perkara penting, termasuk sokongan padu rakyat terhadap Keadilan dalam Pilihanraya Kecil Ijok.

Beliau yang dianggap sebagai "tangan kanan Anwar" juga menjelaskan bagaimana polisi utama Keadilan berhadapan dengan isu-isu getir, termasuklah Agenda Ekonomi Malaysia (AEM) bagi menggantikan polisi lapuk Dasar Ekonomi Baru (DEB); sikap "ultra-Melayu" Anwar Ibrahim, dan isu-isu agama yang sering diputar-belit pemerintah untuk menafikan hak warganegara bukan Islam mendapatkan keadilan dalam sistem perundangan yang sedia ada.

Sebelum ini, majalah tersebut juga pernah menemuramah beberapa tokoh utama Keadilan termasuklah Penasihat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tan Sri Khalid Ibrahim (sekarang Setiausaha Agung Keadilan). OTE yang relatif bebas ini juga pernah menemuramah bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad beberapa bulan lalu.

Di dalam keluaran Jun 2007 juga dimuatkan tulisan menyentuh amalan demokrasi di Malaysia selingkar Pilihanraya Kecil Ijok, selain foto bagaimana Barisan Nasional (BN) menggunakan populariti sesetengah penyanyi, termasuklah Erra Fazira untuk memenangkan calon BN, P. Pathiban.

Beberapa foto lainnya juga tidak kurang menarik, termasuk wajah gelabah naib ketua pemuda Umno, Khairy Jamaluddin yang bersemuka dengan Presiden Keadilan, Datin Seri Dr Wan Azizah yang sentiasa tenang tersenyum tatkala penyokong-penyokong Keadilan menangkap pengundi hantu di Balai Polis pekan Ijok.

Selain itu, OTE kali ini juga memuatkan beberapa tulisan daripada penulis terkemuka seperti Farish A. Noor dan Hishamuddin Rais.

Sekurang-kurangnya, majalah ini—yang khabarnya juga mula mendapat tekanan daripada pemerintah—bolehlah dibanggakan, karena keberanian untuk mengundang tokoh pembangkang ke dalam ruang media perdana yang sesungguhnya masih terhad dan terbatas.

No comments: