Friday, February 1, 2008

Bila Barisan Nasional Menjadi Gangster


Oleh : Ketua Perusuh

Pernahkan anda digertak, diugut ataupun diberikan amaran oleh pembuli masa anda bersekolah dahulu. Jika anda pernah bersekolah di sekolah berasrama, tentunya anda pernah mengalaminya. Persoalannya kenapa disekolah berasrama mahupun sekolah harian, kita dengan mudah boleh bertemu dengan pembuli ataupun gangster.

Ada satu peribahasa Melayu yang berbunyi “Kecil-kecil tidak mahu mati, sudah besar menyusahkan orang lain pula”. Pernahkan anda mendengarnya dan tahukah anda maksud disebaliknya. Jika anda tahu, peribahasa ini memanglah sesuai jika dikenakan (dilabelkan) kepada mana-mana pembuli atau gangster.

Kalau dalam cerita kartun (Doraemon), watak pembuli ataupun gangster biasanya dilakonkan oleh Giant dan balachi kepada pembuli ini dilakonkan oleh Sunio. Dalam filem Tamil pula biasanya watak pembuli kita boleh lihat dipaparkan dari kumpulan orang-orang kaya dan berharta. Malah banyak juga cerita Tamil yang memaparkan ahli politik mereka yang korup dan pembuli. Pembuli dalam cerita Tamil biasanya akan menggunakan polis (yang dibeli dengan wang ringgit) serta peguam atau hakim.

Itu semua dalam cerita wayang atau drama yang boleh kita semua tonton dikaca televisyen atau layar perak. Tapi jangan terkejut jika watak-watak yang sama juga anda boleh saksikan di Malaysia dewasa ini. Kalau dalam cerita Tamil, watak pembuli atau gangster dibawa oleh ahli politik atau hartawan, serta dibantu oleh polis, peguam dan hakim, begitu juga yang boleh kita dapati dengan memerhatikan beberapa insiden yang berlaku di Malaysia.

Tidak cukup dengan ugutan supaya tidak memilih (mengundi pembangkang) didalam pilihanraya umum ke-12 yang akan datang, Barisan Nasional berani pula memperalatkan pihak polis untuk mematahkan mana-mana perhimpunan rakyat (yang dibenarkan oleh undang-undang) dengan alasan yang dangkal. Malah untuk memastikan bahawa rakyat berjaya ditakutkan, Barisan Nasional berani pula mempergunakan para hakim dan majistret untuk mengeluarkan arahan melarang perhimpunan awam dengan alasan yang dangkal. Malah terdapat beberapa peguam di Malaysia yang dikenalpasti memang melacurkan diri mereka khusus kepada Barisan Nasional.

Nampak gayanya di Malaysia kini budaya gangsterisme sedang meningkat naik sejajar dengan suasana. Malah Kementerian Pelajaran Tinggi juga menggunakan khidmat pelajar pembuli (gangster) yang memang ramai di dalam IPTA untuk mengugut dan membuli pelajar-pelajar lain yang tidak bersedia menyokong (melacurkan diri mereka) kepada Barisan Nasional.

Ada peribahasa yang berbunyi “Bapa Borek Anak Rintik” maka begitulah yang berlaku kepada Barisan Nasional. Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya Najib Razak bilamana Abdullah Ahmad Badawi dengan terang-terangan mengugut dan memberi amaran bahawa rakyat akan menjadi mangsa sekiranya memilih untuk tidak menyokong Barisan Nasional. Setelah Abdullah Ahmad Badawi memulakan bicara, maka ramai balachi termasuk Khairy Jamaluddin (pembuli besar) yang kini telah mula menunjukkan taring mereka untuk mengugut, mengertak dan membuli rakyat.

Oleh yang demikian kepada semua rakyat Malaysia ingin saya menegaskan disini bahawa janganlah anda menjadi pengecut dan sanggup diperalatkan oleh Barisan Nasional. Cukuplah sekadar pihak polis, majistret, hakim dan beberapa peguam diperalatkan oleh Barisan Nasional.

JANGAN JADI MANGSA BULI DAN JANGAN JADI PENGECUT.

No comments: