Monday, January 14, 2008

Khir Toyo gagal tadbir Selangor dengan baik


Dalam satu kajian yang dibuat oleh Merdeka Centre dan disiarkan dalam akhbar NST, ternyata hanya 50% sahaja rakyat Selangor yang bersetuju dengan soalan yang diberi. Hampir 50% lagi tak berpuas hati. Ini bermakna Khir Toyo gagal dalam mentadbir Selangor. Kalau ikut markah hanya dapat gred C sahaja.

Salah satu soalan yang diajukan dalam kajian tersebut berbunyi: Sejauh manakah anda berpuas hati atau tidak berpuas hati dengan cara kerajaan (Selangor) menguruskan ekonomi negeri? Jawapannya:

50% Berpuas hati
43% Tidak berpuas hati
(Dengan 7% tidak tahu)

Ini bermakna hanya separuh sahaja rakyat yang berpuas hati dengan Khir Toyo manakala selebihnya tidak! Dan pecahan pandangan tadi menurut kaum menunjukkan 58% kaum Cina tidak berpuas hati diikuti 44% kaum India dan 32% Melayu.

Satu lagi soalan yang menarik dari kajian itu adalah: Bagaimanakah anda menghadapi kesan kenaikkan kos hidup? Jawapannya:

55% Mampu hadapi
44% Tidak mampu hadapi
(Dengan 1% tidak tahu)

Bagi saya Khir tidak boleh langsung berbangga sekiranya 44% rakyatnya tidak mampu menghadapi kesan kenaikkan kos hidup yang semakin kronik hari ini. Dan pecahan pandangan tadi menurut kamum menunjukkan 51% kaum India tidak mampu hadapi kesan kenaikkan kos hidup ini diikuti 44% Melayu dan 40% Cina.

Dan akhirnya soalan yang paling menarik itu dilihat hasil kajiannya adalah: Bagaimanakah berleluasanya rasuah pada pandangan anda diperingkat kerajaan tempatan? Jawapannya:

54% Tidak serius
26% Serius
(Dengan 19% tidak tahu)

Yang menariknya di sini adalah keputusannya menurut pecahan kaum. 63% masyarakat Cina mengatakan masalah rasuah ini serius, diikuti 51% Melayu dan 44% India. Ini menunjukkan penyakit rasuah terus-menerus membarah dalam kerajaan negeri di Selangor.

Fikir-fikirkan.
Ubah sebelum parah, Ubah demi maruah

No comments: