Wednesday, December 12, 2007

Kenyataan Bersama Meminta Temujanji Segera dengan Perdana Menteri



-- UNTUK EDARAN SEGERA --

12 Disember 2007

Kami amat prihatin dengan krisis-krisis terbaru yang membelenggu negara kita.

Kami memandang serius ketegangan kaum dan agama yang melanda masyarakat kita. Komitmen utama kami ialah perpaduan nasional, muafakat masyarakat majmuk dan juga keselamatan dan kebajikan semua rakyat Malaysia. Kami percaya satu-satunya cara memelihara nilai-nilai tersebut ialah untuk menolak pendekatan yang memecahbelahkan masyarakat dan mempertahankan jaminan Perlembagaan. Justeru kami sekali lagi ingin mengulangi komitmen kami untuk mengambil pendekatan yang benar-benar bersatu dan pelbagai kaum dan agama di dalam perjuangan kami memperjuangkan keadilan untuk semua.

Kami juga kesal dengan tindakan kasar pihak berkuasa di dalam siri penahanan yang berlangsung pada 25 November 2007 dan 9 hingga 11 Disember 2007. Penangkapan pimpinan badan bukan kerajaan dan parti-parti politik merupakan satu pelanggaran jelas hak asasi manusia yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan. Peristiwa tangkapan dan tekanan ini jelas bertentangan dengan jaminan kerajaan bahawa Malaysia merupakan sebuah demokrasi yang kukuh, dan akan mencemar nama negara di mata dunia.

Kami juga terus komited di dalam memperjuangkan agenda pilihan raya yang bebas dan adil di samping reformasi Pilihan Raya yang benar-benar bermakna. Pemindaan Perlembagaan yang membenarkan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya untuk terus berkhidmat setahun lagi ialah petanda jelas bahawa kerajaan benar-benar ingin meneruskan sistem pilihan raya yang penuh dengan kelemahan dan penipuan. Sekali lagi kami mendesak kerajaan untuk memberi akses yang saksama terhadap media untuk semua parti politik dan menerima bukti-bukti yang kami kumpul secara serius untuk membanteras penyelewangan pilihan raya yang menular selama ini.

Jika tiada langkah yang segera diambil untuk menyelesaikan masalah-masalah ini, kita tidak akan memperoleh keadilan, keamanan dan kebebasan. Justeru, kami bersedia untuk membawanya ke peringkat kerajaan yang paling tinggi memandangkan adalah penting masalah-masalah ini dapat diselesaikan segera.

Dengan itu, kami ingin mendapatkan temujanji segera dengan Perdana Menteri untuk membincangkan masalah-masalah negara yang mustahak ini dan mendesak beliau berpegang pada janjinya untuk mendengar masalah semua rakyat Malaysia. Di dalam pertemuan ini kami berhasrat meneruskan agenda perpaduan dan muafakat nasional di kalangan semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama dan meneruskan gesaan kami untuk pilihan raya yang bersih dan adil, di samping berusaha menyelesaikan masalah negara yang kita hadapi.



Joint Statement to Seek Immediate Appointment with Prime Minister

We view with great seriousness the recent crises that trouble our nation.

We are especially troubled by the racial and religious antagonism that now pervades Malaysian society. Our foremost commitment is to national unity, multiracial solidarity as well as to the safety and welfare of all Malaysians. We believe that the only way to safeguard these values is to reject socially divisive approaches and uphold Constitutional guarantees. We thus affirm our pledge to remain united in our multiracial and multi-religious approach to uphold justice for all.

We deplore the heavy handed actions of the authorities in the series of arrests that took place between the 9th and 11th of December. This brutal crackdown against leaders of civil society organisations and political parties is a clear contravention of the fundamental liberties and human rights guaranteed in our Constitution. The inconsistency of these arrests and intimidations with the government's assurances that Malaysia continues to be a strong democracy will
undoubtedly tarnish our country's reputation in the international community.

We also remain firmly committed to pursuing the agenda of free and fair elections as well as meaningful electoral reform. The amendment of the Constitution to allow the chairman of the Electoral Commission to serve for another year is a clear reminder that the government is fully intent on perpetuating an electoral system that is rife with irregularities and corruption. We reiterate our calls to the government to provide full access to the media for all political parties and to take seriously the mass of incriminating evidence that we have adduced time and time again and take all necessary measures to abolish well documented electoral malpractices.

Justice, harmony and freedom in Malaysia will be forever absent unless immediate steps are taken to remedy these vital issues. The importance of addressing them vigorously is such that we will seek to bring the matter to the highest level of government.

We are thus seeking an immediate appointment with the Prime Minister to discuss these pressing matters of state and urge him to honour his promise of being willing to listen to the concerns of all Malaysians. At this meeting we intend to pursue the agenda of national unity and reconciliation among all Malaysians regardless of race and religion, press on with our demands for free and fair elections, and work towards resolving the serious national problems we face.

Endorcees for Solidarity Press Conference 12-12-2007
(In Alphabetical Order)

Political Parties:
1 Democratic Action Party (DAP)
2 Parti Islam Se-Malaysia (PAS)
3 Parti Keadilan Rakyat (KeADILan)
4 Parti Sosialis Malaysia (PSM)

NGOs :

1 Center for Indepence Journalism (CIJ)
2 Centre for Policy Initiatives
3 Citizen Think Tank
4 Civil Rights Committee, KLSCAH
5 Concern Citizen Group
6 Gabungan Mansuhkan ISA (GMI)
7 Group of Concerned Citizens
8 Jemaah Islah Malaysia (JIM)
9 Komas
10 Labour Resource Centre (LRC)
11 MADPET
12 National Alliance of Bloggers (All-Blogs)
13 National Human Rights Society (HAKAM)
14 National Youth and Student Democratic Movement (DEMA)
15 Police Watch and Human Rights Committee
16 REFSA
17 Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)
18 Writers Alliance for Media Independence
19 Youth For Change (Y4C)

No comments: