Tuesday, September 4, 2007

Meloyakan


Potong stim betul. Baru nak tengok perarakan sempena Kemerdekaan di TV, langsung hilang mood dan tak ada selera bila lihat mula-mula dah nampak rombongan UMNO mengetuai perbarisan. Apa ni? UMNO ke yang berjuang untuk kemerdekaan sorang2 dia. haprak dan hampeh betul UMNO ni. Mcm dia jer yang memperjuangkan kemerdekaan. hey UMNO, tengok cermin baik-baik. Engko tu di beri kemerdekaan oleh British macam tu aje tau tanpa ada apa2 perjuangan dan pergorbanan dari engko UMNO.

Engko senang2 aje nak lupakan perjuangan dan pergorbanan Mat Kilau, Tok Bahaman, Abdul Rahman Limbong, Ibrahim Hj Yaakob, Ahmad Boestaman, Burhanuddin al-Helmy, Pak Sako dan lain-lain lagi yang tak cukup untuk disebut disini.

UMNO sengaja memutar belitkan sejarah kononnya hendak menunjukkan mereka lah hero dan wira sejati dalam memperjuangkan kemerdekaan. Pegi dah. Ingat anak2 muda. Kaji balik sejarah negara. Jangan di putarbelitkan oleh UMNO. Pergi cari bahan dan buat kajian yang betul. Ingat jasa-jasa pejuang2 kemerdekaan yang sebenar.

No comments: